Ühel kenal kevad päeval 2018 tuli soov üle minna Mäkile.

Mis ja miks selline otsus sündis ja kas see oli ka tark tegu, kirjutan kunagi hiljem pikemalt, aga tubli 15-tollise ekraaniga Macbook Pro 2016 sügidest teenis ta mind korralikult terve aasta ning oli igati korralik arvuti.

Kuni umbes nädal enne ametlikku garantii lõppu näitas ta oma teist palet ja üks nupp klaviatuuril lõpetas töötamise, nagu antud aastakäigu Mäkid ikka nagu tellitult tegid. Kuna ajastus oli nii täpne, siis hakkasin ka kahtlustama et see nii loodudki, aga see, et veel terve nädal garantiid oli järgi, tingis selle, et nüüd oli vaja kiirelt tegutseda. Kõik läks hästi, Valge Klaar võttis masina töösse, Apple tunnistas oma viga ja garantiikorras vahetati sisuliselt pool arvutit uue vastu. Sest kui antud Maci klaviatuur üles ütleb, vahetatakse selle käigus välja ka pool korpust ja aku, sest need on kõik omavahel ühendatud. Uus aku peale töötava klaviatuuri? Sellel hetkel tundus see liiga hea diil, et uskuda.

Võite muidugi arvata, et kui ma juba hakkasin sellest kirjutama, siis nii roosiliselt see ka ei lõppe. Sest ma ei tea kuidas ja miks, aga umbes kuu hiljem avastasin juhuslikult, et üks kõlaritest oli töö lõpetanud. Lihtsalt, kuigi see oli ka üks juppidest, mis välja vahetati, sest kõlarid on korpuse külge liimitud ja muud moodi neid väidetavalt vahetada ei saa (selle dogma juurde naaseme veel). Kuna see mittetöötamine tuli ja läks ning Mac oli minu põhitöövahend ning garantii oli ka ametlikult läbi, siis erilist entusiasmi ma üles ei näidanud, et minna kõlareid vahetama. Kuni paari kuu jooksul läks asi nii hulluks, et lõpus ei töötanud enam mõlemad kõlarid.

Läksin siis uuesti rõõmsalt arvutiga parandusse. Kuna ma oletasin, et ametlik garantii on läbi, pöördusin oma esimese parandusega Mobipunkti poole. Kuna antud hetkel mul seda arvutit töö tegemiseks pole vaja, siis olin nõus selle rõõmuga neile jätma mõneks ajaks. Nädal - vaikus. Teine nädala - vaikus. Kolmandal nädalal tuli lõpuks kõne, et leidsime vea ja see on mingisugune Maci tüüpviga. Milles kühvel? Nimelt oli Mac Mojave (mis sel hetkel arvutil peal oli), ehitatud osavate Apple’i inseneride poolt nii, et see kahjustas järjepidevalt kõlareid. Ehk tehniliselt võttes ei olnud mul mingit tõenäosust, et pikemalt Mojavet kasutades kõlarid terveks jääksid. Huvitav oli muidugi see, et just nädal enne remonti viimist oli tulnud välja Catalina, mis antud probleemi “parandas”. Katkiseid kõlareid muidugi mitte. Selle jaoks saatsid tublid Mobipunkti poisid arvuti Apple’isse garantiisse, koos hoiatusega, et nad võivad ja võivad ka mitte nõustuda selle parandamisega. Te võite juba ette aimata, mis oli nende vastus… Olgugi, et see oli põhjustatud nendepoolsest veast, sisi ilmselgelt ei olnud see piisavalt “oluline” (kelle jaoks?), et seda veana tunnistada ja hakata midagi oma kuludega parandama. Mobipunkt veel pakkus lahkelt, et nad on nõus 340€ eest vahetama välja ülakorpuse ja kõlarid (selle sama, mis veel hiljuti koos klaviatuuriga välja vahetati) ning tänades neid viisakalt, maksin diagnostika arve ja lahkusin.

Nüüd oli küsimus, et mida peale hakata? Ise ma sellel hetkel veel ei olnud valmis seda parandama hakkama, ühest küljest hirmust tundmatu tehnika ees, teisalt ka lootuses, et ehk on keegi, kes selle kiiremini, odavamini ja paremini korda teeb kui ma ise. Leidsin lõpuks noored toredad arvutiparandajad (kelle nime ma ei hakka hetkel enam nimetama), kes olid väga abivalmid mu arvuti korda tegema. Kuna neil ei olnud kohe antud kõlareid kuskilt võtta, siis pakkus noor ja pealehakkaja parandaja, et üritab võtta kõlarid ühelt vanalt Macilt ja kui sobivad, siis jääb kogukuluks umbes 60€. Proovis, aga kui üks kõlar töötas normaalselt, siis teisel oli ka kahjustus ehk need ei sobinud. Järgmiseks pakkus ta varianti, et vahetame siis kogu korpuse välja - seekord oli hind langenud 220€ peale. Mis oli minu jaoks ikkagi palju ning pakkusin, et ma orgunnin ise need kõlarid kuskilt ja nemad vahetavad. Tehtud-mõeldud.

Kuna selleks hetkeks olin arvutit “remontinud” juba pea kuu aega, tahtsin võimalikult kiiresti selle küsimusega ühele poole saada ning eBayst tellides otsustasin Hiina asemel (kust kohale saabumine võtab tavaliselt kuni kuu) tellida antud jupid Saksamaalt. Kodule lähemal ja hinnavahe ei olnud nii meeletult suur (ainult 2x, ehk 52€…). Kuulutuses oli märgitud, et kõlarid on uued (ehk kasutamata) ja müüja tundus ka pädev arvutuste põhjal. Umbes nädala pärast oli tellimus kohal ning läksin siis suure hurraaga neid vahetama. Ma ei tea, kas see inimene oli rumal või lihtsalt ülbe, aga kõlarid (mis on keskelt pehme ja õrna elemendiga) oli saadetud lihtsalt tavalises mullikile pakis. Ning kui ma nendega õhinal vahetaja juurde läksin, siis esmase diagnoosi põhjal tuli välja, et neil on juba olemasolev füüsiline kahjustus elemendis (oletatavasti transpordi käigus tekkinud) ning kohe kindlasti ei ole need uued, sest füüsiliselt oli nende peal näha liimi eemalduse jäljed. Ok, no mul suva, peaasi, et töötavad. No ega loomulikult ju ei töötanud. Kui üks andis juba päris lubavat heli, siis teine andis kõrgete asemel korralikku plärinat, ehk siis elemendi füüsiline kahjustus oli ilmne.

Kirjutasin siis vihase ja pika kirja müüjale, et mis skämmiga ta tegeleb, et müüb mulle esiteks kasutatud rämpsu (sest kuulutuses oli “brand new”) ja saadab veel sellises pakendis, et need kahjustada saavad. Kui alguses oli müüja vabandav, et “oi jah, võib-olla tõesti”, “teine mees pakkis ja saatis”, siis oli nõus lahkelt need tagasi võtma.

Kõige pealt oli muidugi vaja arvuti uuesti kätte saada. Kuna ka minu toodud kõlarid ei sobinud, siis oli küsimus, et mis nüüd edasi. Rääkisin parandajaga, et ok, pane siis need vanad kõlarid palun sisse tagasi ja ma saadan need katkised kõlarid tagasi või vahetan ümber ja siis otsin kuskilt uued, ehk proovime uuesti. Tagantjärele muidugi raske aru saada, mis sellel hetkel parandaja peas või hinges toimus, aga siit edasi vestlus lõppes lühikese ja konkreetse teemaga, et tema nüüd küll tasuta tööd tegema ei hakka ja võiks arve ära maksta. Olles ka varem käinud erinevates kohtades tehnikat parandamas, siis selline suhtumine oli minu jaoks esmakordne ja täielikult üle võlli, mille peale 2 minutit hiljem võtsin kõne tagasi ütlesin, et taasta algne olukord ja anna teada kui arvuti valmis, et tulen järgi - võtsin vastu kiire otsuse antud firmaga enam mitte tegemist teha. Päev hiljem tuli kõne, läksin kohale, maksin arve 30€ justkui ei millegi eest ja tulin enda arvutiga tulema. Ning kirjutasin nende FB lehele kogu selle saaga lahti koos hinnanguga nende tööle.

Mille peale tuli 2 tundi hiljem kõne selle firma ühelt osanikult, kes hakkas mulle selgitama, et justkui mina olin see halb inimene, sest vaene teenindaja oli omast enesesalgajalikust loomust rikkunud reegleid ja võtnud minu poolt toodud jupi vahetuseks (muidu nad väidetavalt ei paranda võõra kraamiga, oletatavasti sellel samal põhjusel või siis see reegel tekkis kiiresti peale minu külaskäiku...) ning üleüldse olin mina see, kes olin nõudnud, et nad teeks tasuta tööd ja pealegi nad jäid kahjumisse, et ühe vahetuse tegid veel tasuta jne. Mis oli muidugi täielik absurd, sest 1) mina nende reegleid ei teadnud (kodulehel ega FB-s ei ole mingit viidet selle kohta siiamaani) 2) olgugi, et mulle ei meeldinud maksta justkui mitte millegi eest (katkise jupi testimine, tagasi vahetamine jne), siis ma ei oleks eeldanud, et seda teeb parandaja oma kuludega 3) hinda tegid nad mulle odavamaks omast initsiatiivist. Lõpuks ma lihtsalt eemaldasin FB-st antud kommentaari, sest tundsin, et on mõttetu vaielda inimestega, kes ei ole nõus oma vigu tunnistama. Muidu tundus tore firma, hinnati neid hästi - aga klienditeeninduse ja -suhtluse osas on neil veel palju õppida.

Arvuti ja katkised vahetuskõlarid käes olin jälle samas olukorras, aga nüüd pea 100€ vaesemana. Kuna antud olukorra absurdsus oli juba ületanud igasuguse normaalse mõõtme, siis pakkisin kõlarid karpi ja saatsin need tagasi müüjale, oma kuludega (saatmisraha ei olnud ta nõus ka hüvitama). Kui ametlikult tuleb eBays tagasi saatmiseks teha terve pikk triaad tegevusi, panna juurde pildid jne, siis ma saatsin selle lihtsalt tagasi ja kõik. Keegi, kes on eBays pidanud tagasisaatmisega tegelema, oleks antud olukorra lootuseks juhtumiks tembeldanud, sest mul ei olnud tegelikult mitte mingit tõestust selle kohta, et ma need saatsin ja lisaks ka ei olnud mul tegelikult mitte ühtegi pilt nendest tehtud, siis õnneks oli müüja veel rumalam kui mina ja hakkas minuga sõnumite vahendusel vaidlema, et ma olen skämmer ja saadan talle rämpsu tagasi ja kaebab mu peale. Mis andis mulle aluse teha eBay ametlik tagastus, millega ta ka kindlasti mingis meeltesegaduse hoos nõustus. Kuna ei olnud näha, et ta minu raha vabatahtlikult tagasi annaks ning temaga suhtlemine tundus mõttetu (iga kiri algas väitega “you are a scammer, I will report on you”), siis tegin lihtsalt eBay complaindi ja arvasin, et nüüd tuleb otsus müüja kasuks ja võin antud raha maha kanda ja saan veel mingi halva märkme ka juurde. Mõned päevad hiljem oli suur mu üllatus kui eBayst tuli suhteliselt lakooniline vastus: kuna müüja nõustus mu tagastusega ja mul on ka tõestus selle kohta, et pakk jõudis kohale, siis tal ei ole enam hiljem õigust hakata vehkima ja ütlema, et ta ei võta tagasi. Ning sain kogu oma raha tagasi, koos saatmiskuludega.

No ilmselgelt ei olnud imet selleks hetkeks veel juhtunud, siis tellisin taas eBayst (see kord Vietnamist) uued kõlarid, 22€ paar. Tulid need 3 nädalat ja üllatus-üllatus, tubli saatja oli need taaskord pakkinud mullikilesse ja saatmisest olid neil peal korralikud täkked. Aga vähemalt tundusid kõlarid olevat uued (või midagi sarnast). Kuna suure tõenäosusega need olid ka jälle katkised, siis sai uuesti kiri saadetud, et miks sa ei vaevunud korralikku ümbrisesse panema (mida ma tegelikult ka müüjalt enne küsisin, aga vastus oli, et kõik on korras), aga kuna sinna tagasi saatmine oleks olnud mõttetu, siis ta pakkus mulle osa raha tagasi. Kahjuks muidugi ainult 5€. Kuna teine kõlar oli terve, siis ütlesin, et ei-ei, 11€ tagasi ja ma jään veel kahjumisse sinuga, sest pean teise kõlari ikka veel kuskilt otsima. Sain oma 11€ tagasi, aga igasugune isu uusi kõlareid otsida oli tegelikult juba kadunud.

Lisaks oli eelmine parandaja kas isiklikust vihast või ma ei tea millest vanad kõlarid lihtsalt tagasi sisse pannud, ilma igasuguse tihenduseta, seega need lihtsalt plärisesid seal sees korralikult, seega oleks pidanud arvuti nagunii lahti võtma mingi hetk ja asja korda ajama. Sain siis sõbra kaubale, et ma lähen tema juurde ja ajame selle asja joonde, kuna tal olid tööriistad olemas. Korpuse avamine võttis ehk kõige kauem aega, välja mõelda kuidas tagumist kaant tuleb maha tõmmata, aga lõpuks me ta kätte saime. Aku klemm ka igaks petteks lahti. Nii ma siis seal mässasin uute kõlaritega (kuna ma ei teadnud, kas need ka töötavad, siis lootsin, et ehk vähemalt paremini kui vanad) ning kahepoolse teibiga. Suur oli muidugi minu üllatus kui pärast paari tunnist mässamist arvuti tööle pannes töötasid mõlemad uued kõlarid laitmatult. Ning tegelikult töötavad siia maani.

Mis siis oli antud saaga õppetund? Ehk see, et kui ostad Maci, ole valmis selleks, et ei ole saada juppe või neid ei ole võimalik parandada. Ehk Macid on küll toredad ja mugavad arvutid, aga nende hind ei õiguste selle eest saadavat, kui igasugune järelteenindus on kas lihtsalt öeldes halb või meeletult kallis. Ning positiivne aspekt, mis sellest tuli, oli see, et ma õppisin, et ise on täiesti võimalik Macil juppe vahetada, kohati isegi paremini ja odavamini kui keegi kuskil pakub. Oleks ehk mingi osa vahepealsest saagast vahele jätnud… Kokku arvestuslikult läks kõlarite vahetamine maksma 30€ esimene diagnostika + 40€ teine parandus + 7€ esimeste kõlarite tagasi saatmine + 11€ teised kõlarid = 88€, mis on vist suhteliselt ok.

Previous Post